Lucka nummer 15:

Berätta om en utav dina favoritböcker.


En av mina favoritböcker är Spionen jag älskade - Eleanor Philby.
Läste den första gången när jag var tonåring. I Spanien. Den stod
i bokhyllan. Utan något tjusigt fodral, enbart brun och sedan guldraden
på bokryggen. Och titeln lät så spännande. Jag som älskar James Bond!
Så jag tog fram den utan att veta vad den handlade om och lät den föra
mig genom Europa under 60-talet. Fick läsa om deras liv i Beirut, i kyliga
Moskva och många av de stunder då de befann sig på helt olika platser. Om
mystiska män som besökte deras hem och frågade Eleanor underliga frågor
om hennes make, Kim. Som inte berättade mycket om sitt arbete.

Framförallt fick jag ta del av den kärlek de hade för varann. Alla de brev som det
skrev till varandra. Om hur de saknade varandra, ville sitta bredvid varann på
balkongen och att snart, snart skulle de få vara tillsammans igen. Fantastiskt
vackra brev. Med poststämplar att vilseleda andra spioner av olika slag.
Handlar om den sidan av Europa som aldrig är officiell, när länder spionerar på
varandra och även om den kärlek vi alla drömmer om. Som tyvärr möter en
del motgångar. Den är dock en aning lättläst numera, när jag har läst den som
äldre. Kanske skulle den vara mer underhållande på originalspråket numera?


Verklighetsbaserad. Som en romantisk James Bond i hemlighet.

Your footprints

Write your comment here, sugar:

Name:
Oh Please, remember me...

E-mail: (It'll be our little secret)

Your own perfect little world of blogs:

Last but not least; comment here:

.
RSS 2.0